En tiedä olenko minä jotenkin erityisen huono-onninen ostoksineni vai auttamaton hutilo mutta tunnun aina saavan kaikenlaiset "maanantaikappaleet" haltuuni. Olen viimeiset pari kolme viikkoa reklamoinut oikein urakalla. On ollut mielenkiintoista seurata miten eritasoista palvelua tarjotaan. Ensin täytyy sanoa että minulla on aina 100 % puhtaat jauhot pussissa kun lähden jostain valittamaan. En siis tavoittele huonosti pidetyn tavaran tilalle uutta ilmaiseksi. 

Tämän reklamointirupeaman aloitti saappaat jotka ostin noin vuosi sitten. Ne rupesivat vuotamaan ja asiaa selvitettyäni kävi ilmi, että Nokian kumppareilla on noin vuoden vuotamattomuustakuu. Lähtökohtaisesti kumisaappaita pidetään ettei varpaat/jalat kastu sateella. Vuotavasta kumpparista ei ole mitään hyötyä ja kyllä saappaan tulisi kestää hieman vuotta kauemmin...

Olin yhteydessä myyntiä hoitavaan tahoon ja sieltä ohjeistettiin lähettämään saappaat tutkittavaksi. Sitä varten sain asiakaspalautustunnuksen ettei tarvinnut postimaksuja maksella. Noin viikon kuluttua paikasta oltiin minuun yhteydessä ja sain valita nokian mallistosta mitkä tahansa saappaat tilalle. Nyt olen kirkkaan keltaisten hai saappaiden onnellinen omistaja.

Hai_yellow_.jpg

(kuva nokian sivustolta)

Homma toimi tosi jouhevasti ja palvelu oli ystävällistä. Tällä välillä olin ehtinyt kuitenkin hankkia tarjousladosta tretornin teddyvuoriset, mustat pitkävartiset saappaat jotka nekin, uskokaa tai älkää, ennen pitkää alkoivat vuotaa!! Sauma oli rikki. Menin myymälään reklamoimaan ja myyjä oli ensin sitä mieltä ettei voi tehdä mitään kun minulla ei ole kuittia. Kysyin häneltä säilyttääkö hän itse kuitit kaikista ostoksistaan ja pyysin huomiomaan että saappaat ovat olleet minulla kaksi viikkoa ja että valmistaja varmasti mielellään antaa uudet tilalle. Myyjä konsultoi pomoaan ja sain heti uudet saappaat tilalle. Myyjän tapa hoitaa asia; ei kauhean hyvä kun olisi mielestäni voinut varsin hyvin ihan vaan sanoa suoraan että hänellä ei ole valtuuksia ja konsultoida pomoaan sen sijaan että rupesi kinaamaan kuitista tarkoituksenaan ilmeisesti päästä minusta eroon. Ymmärrän sen jos ei ole valtuuksia mutta senkin voi sanoa, sen sijaan että johtaa asiakasta harhaan ja antaa ymmärtää ettei tuotetta voi vaihtaa. No, onneksi olen kova luu ja nyt siis myös ehjien tretornsaappaiden omistaja. 

Sitten lähdin selvittämään Vero Modasta noin kaksi vuotta sitten ostamani talvitakin tilannetta. Oli nimittäin ommeltu saumoista jo useaan otteeseen ja nyt sitten taas kolme saumaa oli lähtenyt purkumaan.

MURHEENKRYYNI

IMG_3379-normal.jpgIMG_3377-normal.jpg

VIIMEISIMMÄT PURKAUTUNEET SAUMAT

IMG_3375-normal.jpgIMG_3374-normal.jpgIMG_3373-normal.jpg

(ja nämä eivät todellakaan ole ensimmäiset...)

Selvästi siis jonkinlainen valmistus vika. Myyjä Jpäässä oli hapan kuin sitruuna jo ennen kuin esitin asiani. Kovin hanakasti lähti kinaamaan (saattoi olla että maksoi reklamoinnit omasta pussistaan...) mutta lopulta lupasi olla esimiehensä kanssa yhteydessä asian tiimoilta. Vero Modan jpään myyymälästä ilmoitettiin muutaman tunnin päästä että takki on niin vanha ettei siitä enää hyvitetä mitään ja että reklamaatioita voi tehdä 6 kuukauden ajan ostopäivästä. Kysyin sitten että eivätkö heidän vaatteensa sen pidempään kestä ja myyjän selitys oli se että minulla oli vain käynyt huono tsägä ja olin saanut siitä erästä ns. maanantai kappaleen. Edelleen ihmettelin, jos kerran sitä mieltä ovat, mikseivät voi kompensoida asiaa mitenkään. Tiedustelin lopulta valmistajaa/maahantuojaa ja sain tiedot jo totuttuun nihkeään tapaan. Sain Vero Modan edustajan pienen soittelukierroksen jälkeen kiinni. Hän oli ystävällinen mutta sanoi ettei vero moda ole luhdan kaltainen laatumerkki vaan enemmänkin trendimerkki joten takuu ei ole yhtä pitkä. Sivulauseessa sanoi siis selvästi,että laatu on huonoa... Tämä edustaja oli yhteydessä myymälään ja lopputulema oli se että sain 20 euron lahjakortin vero modaan että pysyisin tyytyväisenä ja asiakkuus säilyisi. Ei taida säilyä...

Next on the line, leivänpaahdin. Kouvolasta ostettu laite sanoi sopimuksensa irti ja minä sitten Kouvolan prismaan soittamaan mitä tehdä kun takuukin vielä voimassa. Sieltä selvitettiin asiaa ja sanottiin että voin hoitaa reklamaation myös Jpään Prismassa. Sinnepä siis. Jpään Prismasta ilmoitettiin etteivät voi paahdinta vaihtaa kun kyseinen laite ei kuulu heidän valikoimiin. Rahaa eivät suostuneet palauttamaan. Siinä sitten soitettiin pomolle jos toisellekin ja lopulta joku esimies sanoi että voin ottaa uuden paahtimen tilalle mutta erotus täytyy maksaa. Ei hyvä, sillä hajonnut paahdin oli ostaessani tarjouksessa ja maksanut ainoastaan 19,95 € jolla ei kyllä uutta samantasoista (lähtöhinta n. 50-60 €) paahdinta saisi. Seuraavaksi soitettiin Kouvolaan. Prismat neuvottelivat keskenään ja sain lopulta rahat takaisin kun Kouvolan Prisma lupasi hyvittää Jpään Prismalle huiman parinkympin summan. Huh, huh  mikä savotta!! Infotiskin myyjä Jpäässä oli kuitenkin ystävällinen, siitä plussaa. 

Seuraavaksi lähdin hobby hallin reissulla viemään huoltoon imurin suulaketta jossa on siinäkin takuu onneksi vielä voimassa. Samalla reklamoin rai-skin takista jossa vetoketjut olivat hajonneet. Kyseessä on dry-maxx sadetakki joka ei juuri sadetta pidä kun vetoketjujen ollessa rikki vesi tulee perille asti = pusero on läpimärkä. Palvelu hobby hallissa oli loistavaa; informatiivista ja ystävällistä.Myyjä oli selvästi tehtävänsä tasalla. Sain tarkat ohjeet miten toimia. Parhaillaan odottelenkin rai-skin yhteydenottoa. Normaalisti kuulemma vaihtoaika on 1 vuosi. Asiakaspalveluhenkilö lupasi selvittää saisiko jostain vedenpitäviä vetskareita jotka sitten voisin vaihdattaa paikallisella ompelijalla. Sadeasu on kuulemma viime kauden malli joten niitä ei enää valmisteta. 

Neuvoni on, että aina kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä myyjään, maahantuojaan tai valmistajaan vaikka olisi tuotetta jo jonkin aikaa käyttänyt ja kuittia ei enää olisi. Varsinkin ns. laatumerkeillä on monella suhteellisen pitkä takuu ja mielellään pitävät asiakkaat tyytyväisinä. Uskon ettei kovin moni reklamoi kun ei kehtaa käytettyä palauttaa mutta kyllä tuotteiden mielestäni täytyisi jonkin aikaa kestää. Nykyään kaikki valmistetaan kiinassa tai taiwanissa joten tästä syystä ns. halpa merkit eivät ole enää niin selvästi laatumerkkejä huonompia tasoltaan.

Aamen.